Swedish Racing Mates' Forum
  Startsida   Forum   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera   *
Sidor: 1 2 »   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Datorproblem  (läst 1924 gånger)
[SRM]Nima
rFactor-mentor
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 1 471

Örebro

« skrivet: 6 Oktober 2006 kl. 14:33:18 »

Hjälp! Nu har jag problem igen! Blir så trött på den. Den har varit inne två gånger redan, först böts grafikkortet och sen moderkortet.

Det jag har problem med nu är att datorn bara stänger ner sig. Går datorn på idle, tex när man surfar och så, då kan datorn gå 3-4 dagar utan problem. MEN när jag spelar så att grafikkortet börjar jobba lite kan datorn ibland bara få för sig att stänga ner. Även när jag nyligen installerade en ny hårddisk började den stänga av sig.

Vad är detta? Är det nätagget som inte "räcker till"Huh? Det är på 350W.

Jag har följande:

Pentium P4 3,6GHz Prescott (strömslukare)
1 Gb minne
2x250 Gb hårddiskar
ett antal USB-saker kopplade till
TV-kort
Nvidia 6800GT grafikkort

Var inne på någon sida för ett tag sedan där man fick kryssa i de saker man hade på sin dator och då hamnade jag mycket nära 350W. Har datorn då gått nära 350W länge (2 år har jag haft den) så kan den ha blivit sämre och kanske bara ger 300W. Dvs det räcker inte till.

Visst kan jag lämna in den en tredje gång, men då blir jag utan speldator i 2 veckor minst. Eller kan man/ska man prova med ett nytt nätagg???
Loggat

//Niklas Maravic

It's nice to be important...
But it's more important to be nice!
[SRM]Mikolin
Webmaster
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 6 040

Mikael Gustafsson

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 6 Oktober 2006 kl. 14:52:22 »

Ett nytt agg är la aldrig fel...

Ett par tankar dock ...

1) Kan du prova att koppla ur några USB-grejer och se om det gör någon skillnad?
2) Har du kollat så att alla kondensatorer på moderkortet ser OK ut? När det inte ser OK ut så kan de se lixom "poppade" ut - antingen ser de något "buliga" ut eller/och så har de läckt vätska (vilket kan bli som en brun "skorpa" på ovansidan)...

Ja, det var väl ungefär vad jag kom på i hastigheten...
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 2 333

ut ameris, amabilis esto

« Svara #2 skrivet: 4 Maj 2009 kl. 20:40:20 »

Livar upp denna tråden efter gårdagens mjukvaruknas...  Undecided

Jo, min burk "frös" ju vid gårdagens warmup på Mantorp...
Beslöt mig för att ta hem senaste grafikkortsrutinerna från nVidia... Efter att ha gjort det avinstallerade jag de gamla rutinerna(vilket kanske vara HELT fel gjort?) och när jag startad om datorn var skärmen svart! 
Har försökt starta i felsäkert läge och jag kommer till inloggningen men då funkar inte musen...  Så jag kan inte klicka eller nåt...
Frågan är alltså; är det bara att hyssta in XP-skivan och installera om klabbet eller går det att få fart på't på något annat sätt?
Loggat

Sweden  Thomas Mechau  Germany
[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 138

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 5 Maj 2009 kl. 06:52:34 »

Musen ska ju fungerar i felsäkert läge. Prova att starta om den i felsäkert läge igen fast med musen i en annan usb port. Prova att starta utan musen i och plugga i den när den bootat klart. Sen är det ju inte så svårt att köra bara med tangentbord om det skulle krisa.

Nuförtiden tror jag inte man behöver avinstallera drivrutinerna. Tekniken har ju gått framåt och jag tror att att det finns folk som säger att man ska göra så bara för att de alltid har gjort på det sättet.
Men har man problem redan innan så kan det vara bra att ominstallera.

Vad kör du med för skärm? De enda gångerna jag råkat ut för svart skärm är antingen när jag uppdateringsfrekvensen är högre än vad skärmen klarar av, eller att man har haft två skärmar inkopplade och det då blivit något strul. Prova att skifta mellan de bägge dvi-utgångarna.

Har du kört datorn länge utan att installera om den så kanske det är dags nu. Jag blåser om min dator ungefär 2 gånger per år. Det är ganska lätt när man har en dedikerad systempartition och sedan en program/spel partition. För vissa spel fungerar det utmärkt (som rFactor) då man inte behöver installera. Steamspelen går ju också ganska smidigt då installationen sköter sig själv.
Ett annat tips är att flytta "mina dokument" från systempartitionen och lägga dessa på en annan yta. Högerklicka bara på "mina dokument" och sedan Flytta.

Hoppas det är till någon hjälp.
Loggat

[SRM]Redfreak
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 270

« Svara #4 skrivet: 5 Maj 2009 kl. 17:19:21 »

Mkt. bra hjälp, RedRiver.  Smiley
Det kan bli katastrof när man om-installerar eller formaterar, OM man glömt göra ordentliga back-up på mina dokument & email meddelanden / adressbok, som man själv kan hitta lätt sen.

Jag håller på att skriva en hjälp-text för Windows XP, för att minimera risken att råka sabba / tappa bort ens viktiga Mina dokument - filer (el. andra viktiga filer) vid om-installation, vilket annars kan vara en ganska stor risk. (Jag är i stort sett klar, bara några ändringar & dubbelkontroller kvar.)

Den e hyfsat lång, men på svenska å inkluderar motivering till varför man bör göra back-up, varför det är väldigt bra och tryggt att kunna använda utforskaren, och steg-för-steg instruktioner till att göra ovan nämnda back-up, i Outlook Express, samt med utforskarens hjälp.

Om någon vill att jag skriver ner denna text här, skriv det i denna tråd, så lägger jag upp den sen.

PS. Nima - om du läser det här, och fortfarande inte har bytt ut ditt nätaggregat till åtminstone 400W, rekommenderar jag att du gör det så snart du kan. Du får ett mycket mer pålitligt och ofta tystare dator, om du kör med ett nyare 400W agg. (helst ännu högre om du lägger till fler hårddiskar edyl. senare.)
300W kommer att orsaka dig stora problem med datorkrångel förr eller senare, om det inte redan har gjort det, det är jag helt övertygad om.
« Senast ändrad: 5 Maj 2009 kl. 17:57:44 av Redfreak » Loggat
[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #5 skrivet: 5 Maj 2009 kl. 20:09:14 »

Tack för snabba svar!

Ja, jag har hört mig för lite och det verkar som att jag gjorde kardinaltabben när jag tog bort drivrutinen, för precis som nämnts här så behövs detta ej göra längre; uppdateringen sköter allt själv.
Trots allt så BORDE ju windows egna VGA(?)-rutiner gå in och styra upp det hela tills den nya rutinen är installerad, men så var icke fallet nu...?
Det mest konstiga är ju att jag vid inloggning in felsäkert läge inte kunde använda vare sig tangenbord eller mus!? Testade givetvis att flytta om anslutningarna som du sa, men det hjälpte inte...
Har även försökt att reparera med XP-skivan samt göra systemåterställning av C, men inget har hjälpt... Som tur är har jag allt viktigt sparat på en extern HD...
Så just nu står burken och formaterar om rasket och det blir alltså ominstallation av hela klabbet.
Byggde ihop burkeb för 1½ år sedan så det var väl dags ändå..  Grin
Skulle det TROTS allt inte funka, ja då står jag inför större problem...  Undecided
Loggat

[SRM]Redfreak
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 270

« Svara #6 skrivet: 5 Maj 2009 kl. 20:36:57 »

Sannolikheten är stor att du kommer att få det att funka med om-installation. Smiley
Windows använder universiella interna VGA - drivrutiner i dessa fall, precis som du nämner.
Skönt att höra att du har back-up på den externa. (Hoppas att du fick med email-meddelanden och adressbok där också dårå)

Glöm inte att installera drivrutiner till moderkortet först, sen grafikkort, ljudkort, etc. Gärna i den ordningen.
Håller tummarna! 
Loggat
[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 6 Maj 2009 kl. 06:56:37 »

Lycka till Saxa. Vi finns här om det är något men det vet du ju redan. 
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #8 skrivet: 6 Maj 2009 kl. 07:04:49 »

Ja, jisses.... Höll på till midnatt med datorn...
Efter omformatering så fick jag in XP.... Men då ville den jäkeln inte boota om utan skiva!?
Örk... Kollade i BIOS hur boot-ordnigen låg och valde givetvis att den skulle boota om frå HD och därefter skiva... MEN se det fynkke ikke! (Nu vart utbrottet nära...)
Satt och funderade en bra stund och valde att testa med att helt enkelt byta ordningen på diskarna i BIOS... Och DÅ funkade det!? Så HD:n med XP ligger som nr.2 i ordningen nu och då rullar det på...  Roll Eyes Ja, konstigt värre, men nu verkar det som att kommer igång som den ska i.a.f...  Wink
Hann inte med mer än att också installera lite drivrutiner för moderkortet när ögonlocken började trilla ner, så det blir till att sätta sig vid burken efter jobbet igen...  Grin
« Senast ändrad: 6 Maj 2009 kl. 07:06:31 av [SRM]SaXa » Loggat

[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 6 Maj 2009 kl. 07:06:16 »

Bra med framsteg även fast de är små.
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #10 skrivet: 6 Maj 2009 kl. 20:48:44 »

SÅ! UP & RUNNING!
Isch va tid det tar att få in uppdateringar å skit efter en ominstallation av os:et... Men nu är burken igång och nerladdning av GTR-E är i full gång... Återstår att se om grafiken funkar nu... Roll Eyes
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #11 skrivet: 6 Maj 2009 kl. 22:14:29 »

Halojs igen.... Jag är lite nyfiken på vad ni kör med för inställningar för G25:an... Dels inställningarna via kontrollpanelen och dels FFB-inställningarna i GTR-E... Rattfan här skakar sönder hela huset just nu...  Grin
Loggat

[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 7 Maj 2009 kl. 06:51:15 »

Jag är skitnöjd med mina. Ska posta dessa så fort jag kommer hem!
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #13 skrivet: 7 Maj 2009 kl. 20:26:14 »

Installerat rF nu och ratten vibrerar MYCKET när bilen bar står still...Precis som i GTR-E... Tips, någon?
Loggat

[SRM]Rolle
Team and League Mgr. LFS-mentor.
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 12 620

Boardgamegeek, linksgolfer, pokernoob

« Svara #14 skrivet: 7 Maj 2009 kl. 20:33:40 »

här är en bild hittad på LFS-sidan

http://www.liveforspeed.se/images/g25_settings-win.png

jag har den nedersta (centering spring) ikryssad, men ändå på 0%

det har jag läst nånstans
Loggat

Yucata.de: Messenger

Hcp: 0,73-0,96

Bowling Solitaire Highscore: 133
[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 7 Maj 2009 kl. 23:10:25 »

Här är mina inställningar till Race07/STCC/GTR EVO

Inställningarna till rFactor är desamma till logitech programmet. Fast för att få riktigt bra inställningar ska du göra som det står i readme:n till Historic GT and Touring.. Det är vad jag kör med.

[bifogad fil raderad av administratör]
Loggat

[SRM]Made
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 573

Hemsida
« Svara #16 skrivet: 8 Maj 2009 kl. 00:24:49 »

Mina inställningar. Centreringsfjädern är gjord av djävulen och ska vara så avstängd det bara går  Smiley
Loggat

Martin Palm. MRL4 '08 - 2nd place, 5 gold cups, GTR Evo (Race07, STCC, GTR Evo) mark.
Danne Beck
GRC Admin
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 1 871

« Svara #17 skrivet: 8 Maj 2009 kl. 00:29:02 »

Fattar inte hur ni kan köra med 720 och 900 grader. Jag skulle få ratta ihjäl mig. Jag tuffar runt med mina 300 degrees Wink
Loggat

Jack Nicholls: Drummers are just people that hang around with musicians.
[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 8 Maj 2009 kl. 08:15:49 »

Jodå det fungerar. Antingen så ställer man upp steering lock och/eller så ställer man upp sensitivityn! 
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #19 skrivet: 8 Maj 2009 kl. 11:56:49 »

Den där "Särskilda spelinställningar - rFactor" har jag aldrig sett förrut... Var hittar man den?
Loggat

[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #20 skrivet: 8 Maj 2009 kl. 14:35:47 »

Mina inställningar. Centreringsfjädern är gjord av djävulen och ska vara så avstängd det bara går  Smiley

Vet inte om det spelar roll, men jag har hört att den skall vara ikryssad fast satt på noll..

Den där "Särskilda spelinställningar - rFactor" har jag aldrig sett förrut... Var hittar man den?

När du gjort en profil till ett spel i Logitech Profiler så kan du sätta olika inställningar för olika spel. Välj den profil du vill ha och sedan väljer du i listen "Redigera" -> "Särskilda Spelinställningar".
Loggat

[SRM]Made
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 573

Hemsida
« Svara #21 skrivet: 9 Maj 2009 kl. 19:18:11 »

Jag kör 720 i LFS med TBO bilarna sen 540 på GTR, 450 på Formula BMW och 400 på F1'en. I rFactor är det 540 eller 720 som gäller beroende på mod. PCC07 är det 540 för det kör dom IRL tror jag. 720 på Corvetten bla. GTL är det 720 exklusivt. 540 i Race07 moddarna.

Sen ökar/sänker jag steerlinglock ingame så det passar.. Tex i rFactor med GRC moden kör jag 20,5. PCC07 runt 19 har jag för mig. Ooosv!

Många siffror blir det.. Smiley
« Senast ändrad: 9 Maj 2009 kl. 19:19:56 av [SRM]Made » Loggat

Martin Palm. MRL4 '08 - 2nd place, 5 gold cups, GTR Evo (Race07, STCC, GTR Evo) mark.
[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #22 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 13:33:14 »

Ja, jag börjar få ordning på det mesta nu, förrutom grafiken...  Embarrassed Kanske är det så att min GPU inte mår så bra... I rF så upplever jag grafiken som grynig och på håll så flimrar en del objekt lite väl mycket... Är inte så haj på vad detta kan bero på och vilka inställningar som behövs justeras för att eventuellt åtgärda detta, om det nu ens går... Har givetvis testat att pilla i grafikinställningarna, både i nVidia och i själva rF....  Nån som har tips?
« Senast ändrad: 11 Maj 2009 kl. 13:35:20 av [SRM]SaXa » Loggat

[SRM]Rolle
Team and League Mgr. LFS-mentor.
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 12 620

Boardgamegeek, linksgolfer, pokernoob

« Svara #23 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 13:42:30 »

flimrar det olika i olika moddar?

det beror på clipplanes i cam-filen i så fall
Loggat

Yucata.de: Messenger

Hcp: 0,73-0,96

Bowling Solitaire Highscore: 133
Ulf Carlsson
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 5 499

Hemsida
« Svara #24 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 14:07:51 »

O var hittar man dom Huh?
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #25 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 15:59:42 »

Mmm, clipplanes känner jag till sedan innan, men det är inte det där flimrandet jag tänker på.... Det har väl nåt med skuggorna att göra? Det "flimret" jag menar är t.ex. en stolpe eller nåt på långt håll som liksom inte blir ritad ordentligt, utan grafiken flimrar... ju närmare man kommer så flimrar det mindre... Ehmm... ja, det är lite svårt at förklara...  Roll Eyes
Loggat

Ulf Carlsson
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 5 499

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 16:31:40 »

Mmm, clipplanes känner jag till sedan innan, men det är inte det där flimrandet jag tänker på.... Det har väl nåt med skuggorna att göra? Det "flimret" jag menar är t.ex. en stolpe eller nåt på långt håll som liksom inte blir ritad ordentligt, utan grafiken flimrar... ju närmare man kommer så flimrar det mindre... Ehmm... ja, det är lite svårt at förklara...  Roll Eyes

Jag förstår vad du menar för jag har samma på några nynerladdade banor till rF
Loggat

[SRM]SaXa
MultiSimRacer
Fast i sim-träsket

ut ameris, amabilis esto

« Svara #27 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 20:04:59 »

Mmmm... ett annat exempel är att de vita linjerna ser "pixliga" ut...
Loggat

[SRM]RedRiver
Volvofantast
Fast i sim-träsket

Hemsida
« Svara #28 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 21:44:01 »

Dra på lite kantutjämning vettja!
Loggat

ø andersen
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 589

« Svara #29 skrivet: 11 Maj 2009 kl. 22:10:51 »

Noen som kan forklara hvordan jag får frem virituelle speil   
Loggat
Sidor: 1 2 »   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

SRM NGT World Tour
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!