Swedish Racing Mates' Forum
  Startsida   Forum   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera   *
Sidor: 1   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: rejsa.nu Race: Oschersleben  (läst 721 gånger)
[SRM]Rolle
Team and League Mgr. LFS-mentor.
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 12 620

Boardgamegeek, linksgolfer, pokernoob

« skrivet: 7 Januari 2007 kl. 16:29:13 »

30:e januari

19.00 - 19.30 Practice
19.30 - 19.40 Hotlap Qual (1 varvs kval)
19.40 - 19.45 Warmup
19.45 - 20.10 Race 1
20.10 - 20.15 Warmup
20.15 - 20.45 Race 2
Loggat

Yucata.de: Messenger

Hcp: 0,73-0,96

Bowling Solitaire Highscore: 133
[SRM]Rolle
Global Moderator
Fast i sim-träsket

« Svara #1 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 10:48:47 »

Någon som har några tips inför kvällen?

TopSwede är väl en hejare på denna banan?
Loggat

[SRM]Rolle
Global Moderator
Fast i sim-träsket

« Svara #2 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 11:00:11 »

förresten, jag flyttade denna tråd från kalendern och hit,
men den syns väl fortfarande i händelserutan för er andra?

(om det nu inte bara är en moderatorgrej)
Loggat

TopSwede
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 1 865

race-o-holic

« Svara #3 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 12:48:26 »

Jag gillar Oschers!  Jag har kört där så mycket så vi har jobbat upp ett speciellt förhållande  Smiley

Upptäckte att de gjort om kring banan. Lite förbättringar i T1 och T2 vad gäller kurbsen. Utgången ur T2 också bättre. Man har mer kurb i utgången. Sen ingången (och det stora samtalsämnet innan ombyggnaden) till T4. Tidigare kunde man ju ta ett vidare spår in. Det är borta nu.

Jag testade med "min" BMW E46 lite snabbt. Gjorde längre växlar och slängde i soppa för ett race. 1:44 eller 1:45. Inte tillräckligt snabbt enligt Niklas lilla "hint" på rejsa-forumet  Smiley .

Det är synd att rejsa-rejsen går så tidigt. Niklas: Finns det möjlighet att önska senare racestart? Det är mitt i den not-so-braiga tiden för småbarnsföräldrar. Funkar det inte så får man väl göra det bästa av situationen.

Och hursomhelst. Imorgon är jag upptagen tyvärr. Ska bort efter jobbet  Sad

EDIT: Jag har ju stenkoll. Not. Det är ju ikväll rejset är  Grin Jag ska kolla om det är möjligt att köra för min del.
« Senast ändrad: 30 Januari 2007 kl. 12:50:03 av [SRM]TopSwede » Loggat

Thomas Granbacka
GTR/GTR2, rFactor, LFS (S2 licensed), GTL, F1C, GPL, NKP and beer.
FILSCA profile

Chuck Norris gave Mona Lisa that smile
TopSwede
Fast i sim-träsket

race-o-holic

« Svara #4 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 13:21:04 »

Jag skulle kunna skriva lite dynga om vad jag brukar tänka på när jag kör på Oschers. Jag använder växlar som passar min 5-växlade BMW.
Ni vet säkert allt detta redan, men det är kul för mig att också mentalt gå igenom banan... Grin

Passera start- och mållinjen. Doh.
T1: Strax innan T1 finns ett litet hus på höger sida. Jag använder den som bromspunkt. Eller rättare sagt, jag bromsar nog lite innan huset. Växlar ner ett steg och viker in hyfsat tidigt och använder kurbsen på insidan. Hela tiden med bromstryck. När ni vikt in så kan ni räta ut lite innan den långa högern börjar. Använde den "raksträckan" till att bromsa ner till lite och växla ner 1-2 steg till.

T2: Ligg ganska nära högerkanten genom T2. Gå inte på gas för tidigt här. Jag ger gas "på känsla". Tidigare hade jag ett hus långt bort som riktmärke när jag kunde ge gas...
När ni går på gas (ganska långt innan kurvan är slut) så använd kurbsen i utgången. Accelerera upp till 4-5:ans växel. I en bakhjulsdriven bil kan man "vrida ut baken" ur denna kurva och få riktigt bra fart ut på den korta rakan.

T3: Jag bromsar ca 20m efter bannern över vägen. Gå ner på 2-3:ans växel. Sikta på en sen apex. Bär med mycket fart genom denna kurva. Det finns mycket grepp. Här gäller det också att inte gå på gas för tidigt. Hitta en rytm här. Här gäller också att successivt accelerera genom hela kurvan. Jag har för mig att kurbsen i utgången är lite tuffa. Jag brukar undvika dem.

T4: Här använder jag groovsen i backen som bromspunkt. Man behöver inte bromsa så mycket. Snabb dutt och växla ner till 4:an. Vik in och använd kurbsen på insidan. sen försöker jag rulla genom den andra vänsterkinken. Balanserar med gasen. Efter andra kinken försök bromsa hårt och växla ner när bilen är rak. Detta parti straffar en hårt om man överkör här. Missar du ingången i T4 så kan du komma för djupt och komma med ett hjulpar i gräset. Då blir det nasty. Kommer du för snabbt in till T5 så måste du göra ett ganska abrupt riktningsbyte och bilen hamnar i obalans.

T5: Snäll kurva. Här skiftar jag spår beroende på humör  Smiley Antingen kör jag nära innerkanten eller försöker jag räta ut utgången så mycket det går. Jag personligen tycker att båda funkar. Varken bättre eller sämre. Här är också lätt att försvara position. Svårt att schysst ta sig förbi här. Gå på gas tidigt. I en bakhjulsdriven bil kan man såsom i T3 driva ut baken och få bra fart mot chikanen.

Chikanen: Här kan man köra ruskigt snabbt igenom. Men du tjänar inget på det eftersom utgången på den viktiga rakan blir helt förstörd. Jag kör på mycket "blå kurb" här. Den röda är elakare. Lugnt in och dutta lite på bromsen innan högern ut på rakan. Vik in tidigt för att ha så mycket asfalt som möjligt i utgången. Här är viktigt att inte missa. Har du en bil bakom så kommer den att slipstreama om innan T6.

T6 & T7: Halvläskig kurva. Den ser så lätt ut. Och ingången är lite dold. Jag kommer inte exakt ihåg min bromspunkt. Är det en TV-kamera eller ett litet hus. Hursomhelst. Vik in tidigt och rulla igenom T7. Ge gas tidigt och använd kurb på utsidan. Upp till 4-5:ans växel.

T8: Dutta på bromsen och vik in tidigt. Här kan man också använda mycket kurb på insidan. Acca ändå fram till depåinfarten. Hård inbromsning och ner på 2:an.

T9: Använd mycket kurb på utsidan.
Loggat

Thomas Granbacka
FILSCA profile

Ulf Carlsson
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 5 499

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 15:46:27 »

Jag gillar Oschers!  Jag har kört där så mycket så vi har jobbat upp ett speciellt förhållande  Smiley

Upptäckte att de gjort om kring banan. Lite förbättringar i T1 och T2 vad gäller kurbsen. Utgången ur T2 också bättre. Man har mer kurb i utgången. Sen ingången (och det stora samtalsämnet innan ombyggnaden) till T4. Tidigare kunde man ju ta ett vidare spår in. Det är borta nu.

Jag testade med "min" BMW E46 lite snabbt. Gjorde längre växlar och slängde i soppa för ett race. 1:44 eller 1:45. Inte tillräckligt snabbt enligt Niklas lilla "hint" på rejsa-forumet  Smiley .

Det är synd att rejsa-rejsen går så tidigt. Niklas: Finns det möjlighet att önska senare racestart? Det är mitt i den not-so-braiga tiden för småbarnsföräldrar. Funkar det inte så får man väl göra det bästa av situationen.

Och hursomhelst. Imorgon är jag upptagen tyvärr. Ska bort efter jobbet  Sad

EDIT: Jag har ju stenkoll. Not. Det är ju ikväll rejset är  Grin Jag ska kolla om det är möjligt att köra för min del.

Du menar väll 1.34-1,35 Huh??
Loggat

TopSwede
Fast i sim-träsket

race-o-holic

« Svara #6 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 17:32:34 »

Jag ska köra ikväll. Någon som joinar mig på TeamSpeak?
Loggat

Thomas Granbacka
FILSCA profile

[SRM]Rolle
Global Moderator
Fast i sim-träsket

« Svara #7 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 17:45:42 »

jepp, kommer strax
Loggat

TopSwede
Fast i sim-träsket

race-o-holic

« Svara #8 skrivet: 30 Januari 2007 kl. 18:06:05 »

Jag ska köra ikväll. Någon som joinar mig på TeamSpeak?
Hade inte installerat TS på nya datorn. Fick inte ordning på micken. Satsar på att fixa en setup isf fixa micken.
Loggat

Thomas Granbacka
FILSCA profile

[SRM]Rolle
Global Moderator
Fast i sim-träsket

« Svara #9 skrivet: 31 Januari 2007 kl. 14:52:27 »

som vanligt får man ingen fart på bilen , man hänger ju inte med alls... Undecided

nåja, lyckades hålla mig på banan i stort sett hela tiden, så det gick stabilt,
hade problem på träningen att bilen snurrade så lätt,
troligtvis därföa man inte vågar stå på mera...
Loggat

Sidor: 1   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

SRM NGT World Tour
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!