Swedish Racing Mates' Forum
  Startsida   Forum   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera   *
Sidor: 1   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Databaskrasch?  (läst 670 gånger)
[SRM]Mikolin
Webmaster
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 6 040

Mikael Gustafsson

Hemsida
« skrivet: 11 Augusti 2007 kl. 08:22:25 »

Ja, som ni väl har märkt vid det här laget uppstod problem med vårt forum igår kväll (fredag 10/8).
Supporten på vårt webbhotell jobbade som skållade hamstrar men det gick helt enkelt inte komma tillrätta med problemen, eftersom dessa sannolikt är förknippade med att MySQL-databasen som ligger i botten för vårt forum kan vara korrupt på något vis. Inga diagnosverktyg ger besked om var felet kan vara, så fortsättning lär följa.

Jag har nu på morgonen (lördag 11/8) ominstallerat SMF-delen och ser att det funkar rätt OK, men så fort jag försöker installera TinyPortal-delen så tycks det skita sig Sad.

Nå, ni får helt enkelt vänja er vid det här utseendet tills jag ånyo kan pilla med systemet - vilket tidigast lär ske på söndag kväll.

Trevlig helg, trots allt!

/Miko
Loggat

[SRM]Rolle
Team and League Mgr. LFS-mentor.
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Antal inlägg: 12 620

Boardgamegeek, linksgolfer, pokernoob

« Svara #1 skrivet: 11 Augusti 2007 kl. 08:27:43 »

ok!!!! 

bättre än inget i alla fall  Smiley
Loggat

Yucata.de: Messenger

Hcp: 0,73-0,96

Bowling Solitaire Highscore: 133
[SRM]Mikolin
Webmaster
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Mikael Gustafsson

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 13 Augusti 2007 kl. 12:10:31 »

Under denna vecka kommer jag att försöka flytta över hela det befintliga forumet/portal, såväl databas som filer, till en helt ny databas och nya filer. En längre tid har nämligen ett behov av något större ordning och reda funnits när det gäller dessa delar, så jag tänker ta tillfället i akt nu när jag ändå är i farten med att restaurera det vi har idag.

Min tanke är att skapa en exakt kopia, fast 100% fungerade då Wink, av vår befintliga installation och sedan så smärtfritt som möjligt driftsätta kopian och därefter flytta över all trafik dit... I bästa fall går det helt spårlöst förbi, för er som användare/besökare Smiley.

Jag ber att få återkomma senare nån dag då själva förflyttningen kommer att äga rum. Tills dess kommer jag att installera och testköra kopian så att jag ser att den håller.

/Miko
Loggat

[SRM]Mikolin
Webmaster
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Mikael Gustafsson

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 14 Augusti 2007 kl. 09:15:06 »

Jag har nu gjort en parallell installation av forumet och portalen och har efter analys av MySQL-databasen konstaterat att det är något fel med TP-blocken - alltså de som tidigare fanns på sidorna av forumdelen. Detta leder till misstankar om att det inte alls är fråga om någon databaskrasch i egentlig mening, utan snarare att det är något blocks innehåll som åstadkom att sidan inte ville laddas i webbläsaren. I fokus för den misstanken står för mitt vidkommande blocken som innehöll RSS-matningar.

Därför kommer jag att fibbla med detta lite granna på den parallella installationen av forumet/portalen, och ber att få återkomma småningom (sannolikt ikväll eller imorgon). Om allt går som jag hoppas att det går kommer jag därefter att importera alla foruminlägg och skrivna artiklar över till den parallellla installationen, för att sedan låta den vara vårt forum/portal i fortsättningen. Detta kommer att påverka urlen till forumet, som ju idag är http://racingmates.se/smfForum - vilket i dagsläget kanske ser lite onödigt flummigt ut, men som härstammar från den tid då vi gjorde en utvärdering av ett antal forumlösningar på den gamla Rough Mates-tiden. Urlen kommer att bli mera "smärt" i fortsättningen Wink.
Loggat

[SRM]Mikolin
Webmaster
Global Moderator
Fast i sim-träsket

Mikael Gustafsson

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 14 Augusti 2007 kl. 14:32:23 »

Jag kan nu bekräfta att det är RSS-matningarna som är upphovet till problemen  . Sannolikt beroende på att någon av matningarna har "gått ned" och därför inte levererar den nyhetsström som RSS-blocket kräver för att sidan ska kunna laddas.

Jag har nu valt att ta bort RSS-matningarna i den parallella installationen, och i framtiden kommer de inte heller att finnas där. Istället tänker jag placera RSS-matningarna i huvudmenyn så att man får klicka på ett menyalternativ för att kunna få fram nyheterna på det sättet istället - eftersom det inte gör att hela portalen bara "dör" som den gör nu när matningen finns i ett TP-block. Problemet med en sådan lösning har hittills varit att det inte funkar så bra med t ex IE (däremot med FireFox Wink), men jag tror mig ha funnit en bot för det Wink... Så fortsättning lär följa...

Jag kommer inom kort be Rolle logga in på den parallella installationen för att kolla runt lite grann och upptäcka ev fel, och när han till slut gett sitt ok så förbereder jag en "flytt" av trafiken över till den installationen istället.

TO BE CONTINUED Wink!
Loggat

Sidor: 1   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

SRM NGT World Tour
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!